Charakteristika studia
Studium pro výchovné poradce je určeno výchovným poradcům na 2. stupni základních škol a na středních školách, dále je doporučeno pro pedagogy, kteří se na tuto činnost připravují. Kurz je organizován podle §8 vyhlášky č. 317/2005 a v souladu s §24 odst. 2 zákon č. 563/2004 a je akreditován pod č.j. MSMT-25793/2023-5-517.
Organizace studia
Studium je koncipováno formou distanční, prezenční a jejich kombinací. Součástí distančních studijních opor jsou elektronické studijní materiály zpracované ve výukovém prostředí Moodle. Prezenční výuka probíhá o víkendech.
Přijímání ke studiu
Podmínkou přijetí ke studiu je vysokoškolské pedagogické vzdělání (doložení VŠ diplomu pedagogická fakulta nebo VŠ diplomu + doplňující pedagogické studium) a alespoň 2 roky praxe ve školství. O přijetí rozhoduje rektor TU v Liberci na základě doporučení odborného garanta studia.
Cena studia: Přijímací poplatek činí 600,- Kč. Cena za studium v současné době nepřevýší 7.200,- Kč za semestr.
Termín podání přihlášek:
Přijímací řízení pro akademický rok 2024/2025 bylo uzavřeno.
Přijímací řízení pro akademický rok 2025/2026 bude probíhat pod hlavičkou Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické. V současné době se přijímací řízení na nový akademciký rok připravuje a nelze se zatím přihlásit. Jakmile bude spuštěno, bude možné podat přihlášku ZDE. Při vyhledávání příslušného vzdělávacího programu je nezbytné zvolit tuto fakultu a typ programu - celoživotní.
Kontaktní osoba: Mgr. Šárka Doubravová, tel. 734 518 402, sarka.doubravova@tul.cz.
Studijní plán
Celkový rozsah studia za čtyři semestry činí 253 hodin prezenční výuky včetně stáží a praktických předmětů, rozložených do 4 semestrů. Tři hodiny nad předepsanou hodinovou dotaci jsou věnovány semináři k závěrečné práci.
Studium je rozděleno do 12. předepsaných modulů:
- Vývoj poradenských systémů
- Poradenské služby v podmínkách školy a jejich zařazení
- Osobnost výchovného poradce
- Komunikace s rodiči
- Školní třída, její vedení a diagnostika
- Právní rámec výkonu poradenské činnosti
- Základní dovednosti vedení poradenské komunikace
- Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- Žák v kontextu služeb výchovného poradce
- Základní diagnostické metody a intervenční techniky
- Kariérové poradenství
- Monitorování, evaluace a autoevaluace výchovného poradenství
Ukončení studia
Studium je ukončeno komisionální závěrečnou zkouškou, která má dvě části:
1. Obhajoba závěrečné práce.
2. Odborná rozprava ze tří základních modulů.