Studium pedagogiky pro vychovatele (250 hodin)
Registrace skončila
Termín: ZS 2023/2024 | Cena: 23 200,00 Kč |
Charakteristika
Vzdělávací program Studium v oblasti pedagogických věd – vychovatel je určený absolventům středních škol, kteří mají zájem pracovat na pozici pedagogického pracovníka ve školách a školských zařazeních nebo jiných zařízeních rozvíjejících zájmy, znalosti a tvořivé schopnosti dětí, žáků nebo studentů. Absolvent tohoto vzdělávacího programu je kvalifikovaným pedagogem volného času a asistentem pedagoga.
Kurz je koncipován podle § 2 Vyhlášky č. 317/2005 Sb., v souladu s § 16 odst. 1f Zákona č. 563/2004 a s § 60 odst. 1 a 2 Zákona o vysokých školách č. 111/1998 Sb.
Další vstupní podmínky
Uchazeč o studium musí mít středoškolské vzdělání s maturitou
Poznámka
Součástí přihlášky je kopie maturitního vysvědčení a kopie potvrzení o zaplacení administrativního poplatku za přijímací řízení. Poplatek za přijímací řízení činí 500 Kč. Platební údaje jsou uvedeny níže:
Číslo účtu: 305806603/0300
Variabilní symbol: 9960
Specifický symbol: 602143
Zpráva pro příjemce: Vaše příjmení a jméno
Kurzy obsažené v tomto programu
ZS 2023/2024
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Anotace: cílem předmětu je prohloubit či obnovit znalosti pedagogických pracovníků v oblasti zdravovědy, anatomie a poskytování laické první pomoci. Absolvent tohoto kurzu se naučí, jak správně poskytnout první pomoc při život ohrožujících stavech, jak ošetřit i další drobná poranění, která mohou vzniknout při školních a mimoškolních aktivitách jeho svěřenců.
Učební pomůcky a literatura
RENDEKOVÁ, V., 2005. Somatologie. Liberec: TU v Liberci. RENDEKOVÁ, V., 2004. Základy první pomoci. Liberec: TU v Liberci.
Další informace
- Garant: doc. RNDr. Petr Anděl, CSc.
- Rozsah předmětu: 10 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Aktivní účast (klasifikovaný zápočet za písemný test)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah:
- Člověk jako biologický systém. Základní principy systémového přístupu v biologii. Obecné vlastnosti systémů. Taxonomické zařazení člověka.
- Ontogenetický vývoj člověka od početí do smrti.
- Základní stavba organismu.
- Obecné zásady hygieny.
- Zásady první pomoci:
- dítě v bezvědomí
- dýchací potíže
- vybraná infekční onemocnění, horečka a dehydratace
- alergie a atopie
- bolesti břicha
- intoxikace
- termická poranění – popáleniny, úžeh
- poranění končetin
- Základy duševní hygieny
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
V obecné psychologii se klade důraz na problematiku osobnosti se zvláštním zřetelem k individuálním vlastnostem žáků, na otázky kognitivní složky osobnosti a senzomotorických dovedností, souvisejících s procesem učení. Zároveň si studující osvojují základní poznatky o současných psychologických směrech (kognitivní psychologie, humanistická psychologie).
Učební pomůcky a literatura
VÁGNEROVÁ, M., 2007. Základy obecné psychologie. Liberec: TU v Liberci.
Další informace
- Garant: Mgr. Oto Dymokurský
- Rozsah předmětu: 10 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 10
- Způsob ukončení: Závěrečný test (písemný test)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah:
- Vymezení základních pojmů obecné psychologie.
- Osobnost – vlastnosti osobnosti.
- Poznávací procesy a jejich vymezení. Jejich význam: zpracování informací, orientace v prostředí.
- Schopnosti a jejich vývoj, intelektové a mimointelektové schopnosti.
- Pozornost a paměť jako předpoklad poznávání.
- Autoregulační procesy a jejich vývoj: emoce, motivace vůle.
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Studuící se seznamují se základy pedagogiky a didaktiky
Učební pomůcky a literatura
HORÁK, J. a kol., 2001. Základy pedagogiky. Liberec: TU v Liberci.
Další informace
- Garant: doc. PaedDr. Petr Urbánek, Dr.
- Rozsah předmětu: 10 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 2
- Způsob ukončení: Ústní zkouška (Předmět je ukončen ústní zkouškou, které předchází zápočet za seminární práci)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah
- Pedagogika jako vědní disciplína, její specifikum, předmět a metody pedagogiky, soustava pedagogických věd, klíčové kategorie pedagogiky. Možnosti výzkumu v oblasti věd o výchově.
- Výchova jako základní kategorie pedagogiky, podstata a struktura výchovy, systémové pojetí výchovy, činitelé ovlivňující výchovný proces.
- Cíle výchovy a jejich struktura. Podmínky výchovy, prostředky a výsledky výchovy.
- Úloha výchovy v sociálním a ekonomickém životě společnosti, dynamika proměn, kontext kultivace osobnosti a profesní přípravy, současná společnost a výchova.
- Vzdělání a vzdělávání. Pojem vzdělání, obsah vzdělávání, druhy vzdělávání. Soudobé tendence vývoje a modernizace vzdělávání, kurikulární reforma. Vzdělávací systém ČR a jeho změny, školský zákon.
- Základní činitelé výchovného procesu – vychovatel a vychovávaný, specifikum vztahu vychovatele a vychovávaného z hlediska cílů výchovy.
- Pedagogická profese a její zvláštnosti v současném dynamickém světě. Autorita učitele a vychovatele, požadavky a podmínky jejich práce. Profesní kompetence, profesní étos.
- Současná škola v systému výchovy. Specifikum školy jako instituce a organizace. Funkce školy, scénáře budoucnosti školy.
- Rodina v systému výchovy, dynamika současného pojetí rodiny (nukleární, polygamní rodina) a její důsledky pro výchovu, funkce rodiny. Spolupráce školy a rodiny a její typologie (výchovný, právní a etický aspekt).
- Dějinný kontext výchovy v závislosti na vývoji společnosti. Proměna české školy a vzdělanosti v kontextu pedagogického myšlení, rozvoje vědy, techniky a výroby, ekonomických a politických paradigmat.
- Teorie vyučování pro vychovatele.
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Studující se seznámí se základními teoretickými východisky speciální pedagogiky a trendy v této oblasti. Získají informace o možnostech vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a principech inkluzivního vzdělávání.
Učební pomůcky a literatura
BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Muni Press, 2017. ISBN 978-80-210-6560-4. HANÁKOVÁ, A., STEJSKALOVÁ, K. Práce s třídním kolektivem ve společném vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2015. ISBN 978-80-87456-55-2. Dostupné z: https://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/prace_s_trid_kol_ve_spol_vzdelavani_1_pracovni_listy_varianty_0.pdf (vid. 17. 9. 2021) LECHTA, V. a kol. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5. MICHALOVÁ, Z., PEŠKATOVÁ, I. Podpora osobnostní a sociální výchovy v inkluzivním vzdělávání. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. ISBN 978-80-7372-838-0. RUTOVÁ, N., NĚMCOVÁ, M., DOLEŽALOVÁ, O. Práce s třídním kolektivem ve společném vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2015 ISBN 978-80-87456-56-9. Dostupné z: https://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/prace_s_trid_kol_ve_spol_vzdelavani_2_pracovni_listy_varianty.pdf (vid. 17. 9. 2021) VALEŠKOVÁ VINCEOVÁ, E. Jak na formativní hodnocení. Praha: NPI. Dostupné z: https://www.nidv.cz/bulletiny?task=bulletins.download_pdf&id=38 (vid. 17. 9. 2021) VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN978-80-262-0602-6. VOSMIK, M. a BĚLOHLÁVKOVÁ, L. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-687-2.
Další informace
- Garant: Mgr. Jana Hlavová
- Rozsah předmětu: 10 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Aktivní účast (předmět je ukončen klasifikovaným zápočtem za seminární práci)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah
- Základy speciální pedagogiky
- Rodina a dítě se speciálními vzdělávacími potřebami
- Možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- Inkluzivní vzdělávání
- Systém podpůrných opatření
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Možnosti zařazení ekologické výchovy do praktické i teoretické výuky. Základní principy tvorby programů ekologické výchovy (her, vycházek, výletů, exkurzí). Orientace v ekovýchovných programech, školních ekologických projektech a organizacích, které je nabízejí.
Učební pomůcky a literatura
ANDĚL, P., 2005. Ochrana životního prostředí. 2. opravené vydání. Liberec: TU v Liberci. WINTEROVÁ, L., 2003. Kapitoly z ekologické výchovy. Liberec: TU v Liberci.
Další informace
- Garant: Mgr. Lenka Winterová
- Rozsah předmětu: 10 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Písemná závěrečná práce (předmět je ukončen klasifikovaným zápočtem za výše uvedený písemný test a semestrální práci (popis, realizace a zhodnocení aktivity z ekologické výchovy).)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah
- Základní ekologické pojmy (ekologie, životní prostředí, krajina, ekosystém, společenstvo, populace, jedinec, koloběh látek, tok energie, potravní řetězec, produktivita, homeostáze, biodiverzita, sukcese, klimax, nika, biotop, kompetice, tolerance, adaptace). Složky životního prostředí a zdraví (hluk, vibrace, záření, znečišťující látky ve vodě, v půdě, v potravě, v ovzduší, emise, imise, odpady, toxicita). Vývoj vztahu člověka k životnímu prostředí.
- Ekologická etika, osobní vztah k přírodě, spoluzodpovědnost za životní prostředí, globální x lokální problematika životního prostředí, domácí ekologie, trvale udržitelný rozvoj.
- Didaktika ekologické výchovy.
- Aktuální témata – klima a změny klimatu, sucho, povodně a další extrémy počasí v kontextu české krajiny.
- Organizace zabývající se ekovýchovou a jejich nabídka (přehled, typy nabízených činností, ukázka programu).
- Školní ekologické projekty, jednorázové, dlouhodobé (příklady, možnosti aplikace).
- Příprava ekovýchovné hry, vycházky, výletu, exkurze apod.
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Při studiu vývojové psychologie je kladen důraz na pochopení činitelů ontogeneze lidské psychiky a na osvojení věkových zvláštností dětí a dospívajících. Studující budou mít možnost proniknout do základní problematiky vývojové psychologie s ohledem na pozdější využití těchto poznatků v pedagogické praxi.
Učební pomůcky a literatura
VÁGNEROVÁ, M., 1999. Vývojová psychologie - dospívání. Liberec: TU v Liberci.
Další informace
- Garant: Mgr. Oto Dymokurský
- Rozsah předmětu: 10 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Závěrečný test (písemný test)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Základní témata:
- Vymezení základních pojmů vývojové psychologie. Základní činitelé psychického vývoje.
- Dědičnost a faktory vnějšího prostředí v ontogenezi lidské psychiky.
- Vývoj, zrání a učení – zákonitosti vývojové psychologie.
- Základní vývojové mezníky a vymezení vývojových etap.
- Problematika školního věku s ohledem na školní úspěšnost.
- Adolescence.
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Studující se seznamují se základními principy metodiky vedení zájmové činnosti.
Učební pomůcky a literatura
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J., 2008. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál.
Další informace
- Garant: Mgr. et Bc. Martin Vejvoda
- Rozsah předmětu: 15 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 2
- Způsob ukončení: Závěrečný test (předmět je ukončen klasifikovaným písemným testem)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah:
- Charakteristika zájmů, jejich vlastnosti, kategorizace. Zájmy a jejich uspokojování jako jeden z prostředků psychohygieny. Ontogenetický vývoj zájmů a jejich respektování při práci s jednotlivými věkovými skupinami. Využití pravidelné organizované zájmové činnosti jako prostředku socializace dítěte. Vytváření sociálních skupin v zájmové činnosti a specifika jejich vedení. Osobnostní předpoklady pedagoga pro vedení zájmové činnosti. Motivace v organizované zájmové činnosti. Navozování a rozvoj kreativity, práce s talenty. Soustava zařízení pro uspokojování zájmových aktivit dětí a mládeže. Spolupráce subjektů organizujících volnočasové aktivity dětí a mládeže. Vnitřní a vnější evaluace vedení zájmových útvarů. Prezentace výsledků zájmových činností veřejnosti. Zájmová činnost jako prevence sociálně-patologických jevů dětí. Zajištění bezpečnosti účastníků zájmových aktivit.
- Trh volného času, školská zařízení a komerční subjekty. Soustava školských zařízení pro naplňování volného času, zařízení pro zájmové vzdělávání, ubytovací a výchovná zařízení, jejich poslání, cíle, cílové skupiny, prostředky. Zásady tvorby školních vzdělávacích programů pro školní družinu, školní klub, domov mládeže, dům dětí a mládeže – obecné požadavky, zohlednění místních specifik každého zařízení (tvorba a rozbor konkrétních dokumentů). Požadavky na vedení pedagogické dokumentace. Zdroje financování – místní, regionální, grantová řízení, sponzorské dary.
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Studující se seznamují se základními principy vedení výtvarné činnosti
Učební pomůcky a literatura
BABYRÁDOVÁ, H., 2005. Výtvarná dílna. Praha: TRITON. CIKÁNOVÁ, K., 1966. Objevujte s námi. Praha: Aventinum. CIKÁNOVÁ, K., 1993. Malujte s námi. Praha: Aventinum. CIKÁNOVÁ, K. Kreslete s námi. Praha: Aventinum. HAZUKOVÁ. H.; ŠAMŠULA, P., 1994. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: PedF UK. HORÁČEK, R., 1998. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: CERM. ROESELOVÁ, V., 2000. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. ROESELOVÁ, V., 1966. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. ROESELOVÁ, V., 2000. Proudy ve VV. Praha: Sarah. SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; ELIÁŠOVÁ, S., 2007. Dívej se, tvoř a povídej!. Praha: Portál. UŽDIL, J., 2002. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: Portál.
Další informace
- Garant: PhDr. Hana Valešová, Ph.D.
- Rozsah předmětu: 10 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Písemná ročníková práce (povinná část je ukončena zápočtem za aktivní účast, volitelná klasifikovaným zápočtem za výtvarné práce)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah:
Povinná část: Výtvarné činnosti – proces růstu osobnosti. Výtvarné vzdělávání z historické a současné perspektivy. Výtvarná výchova v kontextu výtvarného umění. Plánování výtvarných činností v souladu s aktuálním pojetím a trendy výtvarného vzdělávání. Zprostředkování umění ve výtvarných a volnočasových aktivitách. Dětský výtvarný projev a jeho charakteristické znaky. Metodika přípravy výtvarných aktivit. Orientace v odborné terminologii.
Volitelná metodika zájmové činnosti: (Výuka probíhá formou třídenního kurzu.) Praktická aplikace teoretických poznatků v přípravě, realizaci a reflexi výtvarných činností. Nové přístupy a experimentování v kresbě, malbě, grafice, prostorovém vytváření, akční a objektové tvorbě. Důraz na hledání a objevování nových možností vizuálně obrazného vyjádření – rozvoj vlastních tvůrčích dovedností. Metodika práce s námětem, výtvarnými technikami a prostředky.
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Studující se seznamují se základními proncipy vedení hudební výchovy
Učební pomůcky a literatura
PROKEŠ, Z., 1999. Základy hudební nauky. Liberec: TU v Liberci. KOUCKÝ, J., 2002. Vývoj evropského hudebního myšlení a jeho využití v hodinách HV. CD ROM. Liberec: TU v Liberci. KOUCKÝ, J., 2002. Poslechové činnosti v hodinách HV I. a II. CD ROM. Liberec: TU v Liberci.
Další informace
- Garant: MgA. Zuzana Bubeníčková
- Rozsah předmětu: 10 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Písemná ročníková práce (zápočet je udělen za aktivní účast na výuce)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Povinná část: Charakteristika a specifické zvláštnosti hudebně-výchovného procesu. Analýza psychologických předpokladů hudebního rozvoje mládeže. Obecná charakteristika jednotlivých hudebních činností a jejich vzájemné propojení. Organizační formy práce a metody osvojování základních hudebních dovedností a návyků. Význam estetického působení a prožívání jako součást rozvoje osobnosti (souvislost s jinými druhy umění). Tvůrčí aktivity skupinové a individuální, péče o rozvoj talentovaných jedinců, využití volného času. Praktické ukázky kolektivních činností a her.
Volitelná metodika zájmové činnosti: Metody osvojování základních hudebních dovedností a návyků.
Základní témata:
- Soubor hudebních činností: obecná charakteristika, metodické postupy
- Pěvecké činnosti a jejich význam: vytváření základních pěveckých návyků, metodika osvojování písní v různých věkových skupinách, způsoby nácviku vícehlasu, výběr písňového repertoáru pro různé věkové kategorie, stavba hlasového ústrojí, způsob fonace, zásady hlasové hygieny dětí a pedagogů, hlasové poruchy a choroby hlasového ústrojí
- Poslechové a pohybové činnosti: formy poslechu v jednotlivých věkových skupinách, způsoby práce s poslechovou skladbou, možnosti pohybového vyjádření v jednotlivých věkových skupinách, výběr vhodných poslechových skladeb se zaměřením na různé druhy aktivit
- Instrumentální činnosti: hra na tělo a její využití, Orffův instrumentář, metodika vedení instrumentálního kolektivu, základy dirigování
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
studující se seznamují se základními principy vedení tělesné výchovy
Učební pomůcky a literatura
BURSOVÁ, M., 2005. Kompenzační cvičení: uvolňovací, protahovací, posilovací. Praha: Grada. DVOŘÁKOVÁ, H., 1995. Cvičíme a hrajeme si. Olomouc: Hanex. 80-85783-07-X. DVOŘÁKOVÁ, H., 2000. Didaktika TV nejmenších dětí a dětí s hendikepy. Praha: UK – PF. KAPLAN, A., BARTŮNĚK, D., NEUMAN, J., 2004. Skáčeme, běháme a hrajeme si na hřišti i pod střechou. Praha: Portál. MAZAL, F., 2000. Pohybové hry a hraní. 1. vyd. Olomouc: Hanex. MUŽÍK, V., KREJČÍ, M., 1997. Tělesná výchova a zdraví. 1. vyd. Olomouc: Hanex. ISBN 80-85783-17-7. NEUMAN a kol., 2005. Turistika a sporty v přírodě. Praha: Portál. TŮMA, M., TKADLEC, J., 2004. Hry s míčem pro děti. Praha: Grada. ZEMÁNKOVÁ, M., 1998. Pohyb nad zlato. 1. vyd. Olomouc: Hanex. ISBN 80-85783. ZIMMEROVÁ, M., 2001. Netradiční sportovní činnosti. Praha: Portál.
Další informace
- Garant: Mgr. Helena Rjabcová
- Rozsah předmětu: 10 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Písemná ročníková práce (zápočet za aktivní účast)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah: Studující získají teoretické znalosti a praktické dovednosti nezbytné pro organizaci a vedení mimoškolních pohybových aktivit. Obsah výuky je přizpůsoben věkové kategorii mládeže, se kterou skupina studujících běžně pracuje. Jedná se jak o činnosti prováděné v přírodním prostředí, tak i v tělocvičně nebo ve třídě. Studenti se seznámí s možnostmi rozvoje základní motoriky prostřednictvím regeneračních cvičení a psychomotoriky (případně i s možnostmi využití prvků kineziologie). Zároveň získají přehled drobných pohybových her rozvíjejících motorické schopnosti a pohybovou tvořivost a seznámí se s některou z méně rozšířených sportovních her vhodnou pro příslušnou věkovou kategorii.
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Studující se seznamují se základními principy vedení dramatické výchovy
Učební pomůcky a literatura
BUDÍNSKÁ, H., 1992. Hry pro šest smyslů. Praha: Gamma. MACHKOVÁ, E., 1992. Metodika dramatické výchovy. Praha: Artama. MACHKOVÁ, E., 2007. Jak se učí dramatická výchova. Praha, AMU. VALENTA, J., 1997. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom. VALENTA, J., 2008. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1865-1. VIEHOFFOVÁ, H. Š., REUYSOVÁ, E., 1996. Jak s dětmi trávit volný čas. Praha: Portál.
Další informace
- Garant: Mgr. Hana Zahradníková
- Rozsah předmětu: 10 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Písemná ročníková práce (povinná část je ukončena zápočtem za aktivní účast, volitelná klasifikovaným zápočtem za práci během semináře)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah:
Povinná část: Teorie dramatické a osobnostní výchovy, charakteristika, obsah a cíle dramatické výchovy, základní metody a způsoby práce, uspořádání lekce, řídící role pedagoga, příprava a plánování práce, prostředí, podmínky a organizace, projektová metoda, praktické semináře ve skupinách. Ukázky některých her a cvičení.
Volitelná metodika zájmové činnosti: (Výuka probíhá formou třídenního kurzu v plenéru.) Úvodní část dramatické lekce, dramatické hry na rozvoj smyslového vnímání, pohyb a pantomima, kontakt, nonverbální komunikace a skupinová citlivost, dramatické hry na rozvoj plynulosti řeči a slovní komunikace, tvořivost, improvizace s dějem, pomocná cvičení, praktická příprava lekce dramatické výchovy pro věkovou skupinu, se kterou posluchači pracují, návrhy využití projektové metody. Interakční hry, možnosti využití dramatické výchovy v enviromentálních hrách. Konzultace tématu závěrečné práce z dramatické výchovy.
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Cílem odborného semináře je metodika psaní závěrečné práce a následné konzultace v průběhu psaní práce. Seminář zajišťují vyučující stěžejních předmětů, kteří práce vedou.
Další informace
- Garant: Ing. et Mgr. Kateřina Majdiaková, Ph.D.
- Rozsah předmětu: 5 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Kolokvium (zápočet za aktivní účast)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah:
1. část: Informace o závěrečné práci: výběr témat, struktura a forma práce, bibliografické citace
2. část: Individuální konzultace k závěrečným pracím a diskuse.
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Kurz je koncipován jako teoreticko-praktický. Jeho cílem je uvést studenty do problematiky komunikace, a to
- v oblasti získání poznatků o oboru
- v oblasti získání elementárních praktických dovedností pro práci učitele
Učební pomůcky a literatura
EXNEROVÁ, S., 2008. Komunikační dovednosti. Otázky a odpovědi. Liberec: TU v Liberci.
Další informace
- Garant: PhDr. Stanislava Exnerová
- Rozsah předmětu: 10 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Písemná ročníková práce (zápočet za aktivní účast na výuce a vyhovující prezentaci zadaného úkolu)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah:
- Sociální komunikace a specifika pedagogické komunikace.
- Emoční inteligence v interakci.
- Komunikační bariéry. Griceovy komunikační maximy a principy transakční analýzy v praxi. Charakteristiky zdravé komunikace.
- Interkulturní komunikace.
- Neverbální komunikace, sebeprezentace pedagogů, porozumění sebeprezentaci dítěte a rodičů.
- Verbální komunikace, schopnost efektivně naslouchat. Dialog.
- Empatická komunikace, pomáhající rozhovor.
- Specifika komunikace s dospívajícími.
- Zvládání konfliktu, empatická asertivita ve škole.
- Specifika komunikace s rodiči žáků.
- Základy výukové komunikace.
- Diskuse k řešení zadaných modelových situací.
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Studující se seznamují se základními principy pedagogiky volného času
Učební pomůcky a literatura
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J., 2008. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál.
Další informace
- Garant: Mgr. et Bc. Martin Vejvoda
- Rozsah předmětu: 20 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 2
- Způsob ukončení: Závěrečný test (písemný test)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah:
- Pojmy výchova mimo vyučování a výchova ve volném čase. Funkce výchovy mimo vyučování. Požadavky na výchovu mimo vyučování ve volném čase. Obsah výchovy mimo vyučování – struktura a charakteristika činností, okruhy aktivit. Přehled a činnost školských zařízení pro zájmové vzdělávání a školských výchovných a ubytovacích zařízení.
- Pedagogika volného času jako vědní obor, základní pojmy. Volný čas, teoretické aspekty volného času. Volný čas dětí a mládeže. Pedagogické ovlivňování volného času. Volný čas a životní styl. Zvláštnosti učení ve volném čase. Psychohygiena a výchova ve volném čase. Vztahy a komunikace při výchově ve volném čase. Osobnost pedagoga volného času – vychovatele a jeho profesní příprava. Současné trendy a problémy při výchově ve volném čase
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Studující se seznamují se specifiky spojenými s vývoovým obdobím adolescence
Učební pomůcky a literatura
BENDL, S., 2003. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV. ČEDÍK, M., ŠTROSSOVÁ, H., 2008. Participace rodičů na intervenci žáků s poruchami emocí a chování v komunitním systému. In Sborník z konference s mezinárodní účastí – Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Brno: Paido. S. 102. ČERNÍKOVÁ, V., 2003. Prekriminalita dětí a kriminalita mladistvých, kterým byla uložena ochranná opatření. Praha: Policejní akademie ČR. DOLEŽALOVÁ, E., 2004. Hry na dětské tábory. Praha: Grada. HÁJKOVÁ, V., 2005. Integrativní pedagogika. Praha: Institut pedagogickopsychologického poradenství ČR. HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ, M., 2008. Praktická supervize. Praha: Galén. HAWKINS, P., SHOHET, R., 2004. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál. HIEKSON, A., 2000. Dramatické a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál. CHVÁLA, V., TRAPKOVÁ, L., 2008. Rodinná terapie a teorie jin-jangu. Praha: Portál. LANIADO, N., 2004. Máte neklidné dítě? Praha: Portál. MACEK, P., 2003. Adolescence. Praha: Portál. ISBN: 80-7178-747-7. MICHALOVÁ, Z., 2004. Analýza dílčích aspektů specifických poruch. Praha: UK. ŠIMANOVSKÝ, Z., ŠIMANOVSKÁ, B., 2005. Hry pro rozvoj zdravé osobnosti. Praha: Portál. TRAPKOVÁ, L., CHVÁLA, V., 2004. Rodinná terapie psychosomatických poruch. Praha: Portál. VOJTOVÁ, V., 2004. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MU. VOJTOVÁ, V., 2008. Úvod do etopedie. Brno: Paido.
Další informace
- Garant: PhDr. Miloslav Čedík
- Rozsah předmětu: 15 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 2
- Způsob ukončení: Kolokvium (klasifikovaný zápočet za aktivní účast a absolvování a adekvátní zvládnutí samostatného výstupu.)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah:
- Dílčí pojetí adolescence; psychologické, pedagogické a sociální charakteristiky;
- Vývojové změny v adolescenci
- Nárůst problémového a rizikového chování u adolescentů od počátku 90. let 20. století a etiologie, některé jeho projevy; analýza dílčích rizik
- Příklady jednotlivých forem problémového chování, nástin možné prevence a intervence, delikventní chování, kriminalita, závislostní chování, rizikové sexuální chování, poruchy příjmu potravy, poruchy vztahu k vlastnímu já
- Hodnotová orientace a výkonová motivace adolescentů
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Anotace:
Kurz přináší hlubší porozumění odlišností žáků a jejich rodin z jiných sociokulturních prostředí. Cílem předmětu je upozornit na oblasti, v nichž se sociokulturní odlišnost může projevovat a rovněž na příčiny a podoby projevů této odlišnosti. Předmět zároveň nabízí širokou škálu aktivit pro práci se třídou/skupinou, vytváření životního plánu žáka a konstruktivní řešení konfliktů.
Učební pomůcky a literatura
HADJMOUSSOVÁ, Z., VÁGNEROVÁ, M. Psychologie handicapu – část 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2003. ISBN 978-80-7083-790-0. VÁGNEROVÁ, M. Psychologické podmínky vzdělávání zdravotně, sociálně a sociokulturně znevýhodněných lidí. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-184-8.
Další informace
- Garant: Mgr. Jana Dluhošová
- Rozsah předmětu: 15 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 2
- Způsob ukončení: Písemná ročníková práce (klasifikovaný zápočet za případovou studii)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah:
- Vymezení sociokulturní odlišnosti a skupin populace, kterých se může týkat.
- Kultura-kulturní prvky, zjevné a skryté znaky kultury
- Teorie sociokulturního handicapu
- Podoby soužití různých sociokulturních skupin, vícejazyčnost
- Komunikace s rodinou žáka ze sociokulturně odlišného prostředí, řešení konfliktů, mediace
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Výcvik je cílen na problematiku školního násilí, především šikany – její identifikaci, práci se třídou i jedinci a především možnosti prevence tohoto problémového chování. Interaktivní formou jsou probrány základní formy, etiologie, projevy. Děti ohrožené násilím i děti ohrožující. Zvýrazněna je souvislost s klimatem třídy, možnosti a limity práce pedagoga. Praktické nácviky v malých skupinkách ilustrují jednotlivé kroky, proto je nutná aktivní účast frekventantů.
Učební pomůcky a literatura
JANOŠOVÁ, P., 2011. Šikana a vyčleňování žáků na ZŠ. Liberec. TU v Liberci. ISBN 978-80-7372-780-2
Další informace
- Garant: Mgr. Petr Šolc
- Rozsah předmětu: 15 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 2
- Způsob ukončení: Závěrečný test (klasifikovaný zápočet za aktivní účast a písemný test)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah
- Šíkana a jeí fáze
- Prevence šikany
- řešení šikany
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Studující si dle svého zájmu volí metodiku výtvarné, hudební nebo dramatické výchovy
Další informace
- Garant: Ing. et Mgr. Kateřina Majdiaková, Ph.D.
- Rozsah předmětu: 20 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 2
- Způsob ukončení: Písemná ročníková práce (zápočet za aktivní účast)
- Místo konání: Liberec
Struktura
viz. jednolitvé metodiky zájmových činností
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Pedagogická psychologie obsahuje analýzu všech základních otázek psychologie vyučování a výchovy. Vybrané kapitoly ze sociální psychologie a psychologie práce se týkají sociálně psychologických otázek malých skupin, psychologických aspektů kolektivních zařízení a problematiky interakce vychovatel – žák.
Učební pomůcky a literatura
KUTÍNOVÁ, Z., WIEDENOVÁ, M., 2002. Úvod do psychologie pedagogické a sociální. Liberec: TU v Liberci. WIEDENOVÁ, M., 2002. Komunikativní dovednosti a řešení konfliktních situací. Liberec: TU v Liberci. VÁGNEROVÁ, M., 1999. Vývojová psychologie - dospívání. Liberec: TU v Liberci. VÁGNEROVÁ, M., 2007. Základy obecné psychologie. Liberec: TU v Liberci.
Další informace
- Garant: PhDr. Vladimír Píša
- Rozsah předmětu: 10 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Závěrečný test (písemný test)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah:1. Předmět, úkoly a metody pedagogické psychologie.2. Základní problematika učení ve výchovně-vzdělávacím procesu.3. Motivační činitelé při vyučování.4. Komunikace v procesu interakce.5. Socializace – sociální učení.6. Aktuální problémy výchovně-vzdělávacího procesu.
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Cíle praxe: Seznámení se s činností školských zařízení pro zájmové vzdělávání a školských výchovných a ubytovacích zařízení, event. vybraných dalších subjektů pro výchovu ve volném čase. Uplatnění pedagogicko-psychologických vědomostí a příslušných dovedností při přímé práci s dětmi, mládeží.
Další informace
- Garant: Mgr. et Bc. Martin Vejvoda
- Rozsah předmětu: 50 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 2
- Způsob ukončení: Písemná ročníková práce (zápočet za aktivní účast a odevzdání potřebných dokumentů)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah a průběh praxe:
- úvodní setkání (3 hod.): v rámci úvodního setkání se studující seznámí se základními principy realizace pedagogické praxe, přípravou na výuku, vedením pedagogického deníku, reflexí průběhu výuky a sebereflexe.
- Hospitace ve výchovných zařízeních (20 hod) viz níže
- přímá samostatná práce s dětmi (24 hod) viz níže
- závěrečné setkání (3 hod.): v rámci závěrečného setkání dojde ke zhodnocení průběhu odborné praxe, studující budou mít možnost sdílet své zkušenosti a reflektovat průběh praxe.