Studium pedagogiky pro vychovatele (250 hodin)
Registrace skončila
Termín: ZS 2022/2023 | Cena: 17 000,00 Kč |
Charakteristika
Vzdělávací program Studium v oblasti pedagogických věd – vychovatel je určený absolventům středních škol, kteří mají zájem pracovat na pozici pedagogického pracovníka ve školách a školských zařazeních nebo jiných zařízeních rozvíjejících zájmy, znalosti a tvořivé schopnosti dětí, žáků nebo studentů. Absolvent tohoto vzdělávacího programu je kvalifikovaným pedagogem volného času a asistentem pedagoga.
Kurz je koncipován podle § 2 Vyhlášky č. 317/2005 Sb., v souladu s § 16 odst. 1f Zákona č. 563/2004 a s § 60 odst. 1 a 2 Zákona o vysokých školách č. 111/1998 Sb.
Další vstupní podmínky
Uchazeč o studium musí mít středoškolské vzdělání s maturitou
Poznámka
Součástí přihlášky je kopie maturitního vysvědčení a kopie potvrzení o zaplacení administrativního poplatku za přijímací řízení. Poplatek za přijímací řízení činí 500 Kč. Platební údaje jsou uvedeny níže:
Číslo účtu: 305806603/0300
Variabilní symbol: 9960
Specifický symbol: 602143
Zpráva pro příjemce: Vaše příjmení a jméno
Kurzy obsažené v tomto programu
ZS 2022/2023
Probíhá: ZS 2022/2023 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními tématy filosofie a etiky, souvisejícími s prací pedagoga.
Učební pomůcky a literatura
BLECHA, I., 1994. Filozofie: základní problémy. Olomouc. BRÁZDA, R., 2002. Srovnávací etika. Praha: KLP. BREZINKA, W., 1996. Filosofické základy výchovy. Praha: Zvon. CORETH, E., 2000. Základy metafyziky. Svitavy. DOROTÍKOVÁ, S., 2003. Profesní etika učitelství. Praha: PedF UK. KOHÁK, E., 1993. Člověk, dobro a zlo. Praha: Ježek. 9 KOHÁK, E., 2004. Svoboda, svědomí, soužití: kapitoly z mezilidské etiky. Praha: SLON. MCINTYRE, A., 2004. Ztráta ctnosti: k morální krizi současnosti. Praha: OIKOYMENH. NESVADBA, F., 2006. Filosofie a etika. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk. 331 s. ISBN 80- 86898-92-X. RICKEN, F., 1995. Obecná etika. Praha: Oikúmené. ROBINSON, B., GARRAT, CH., 2004. Etika. Praha: Portál. ISBN 80-7178-941-0. ROCKEM, F., 1999. Antická filosofie. Olomouc. ROTTER, H., 1997. Osoba a etika. Praha. ISBN 80-85959-18-6. SOKOL, J., PINC, J., 2003. Antropologie a etika. Praha: Triton. TAYLOR, CH., 2002. Etika autenticky. Praha: Filosofia. ISBN 80-7007-150-8. TOFFLER, A., 2001. Nová civilizace. Praha. Dokořán. TRETERA, I., 2002. Nástin evropského myšlení: od Thaléta k Rousseauovi. Praha.
Další informace
- Garant: PhDr. Stanislava Exnerová
- Rozsah předmětu: 10 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Závěrečný test (zápočet je udělen za aktivní účast na přednášce)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Témata přednášek:
- Člověk a společnost pod Třetí vlnou civilizace.
- Systém filozofie a etika jako filozofie praktická.
- Nejstarší tázání etické povahy; co člověk opravdu chce, smysl života; zrození etiky; od Sokrata k Aristotelovi.
- Morálnost a mravnost; mravní norma.
- Svoboda svobodná vůle.
- Svědomí a odpovědnost.
- Ctnost jako dobrý a trvalý zvyk; schopnost konat svou povinnost; etické kodexy.
- Správné (a nesprávné) jako aktuální etické primum; co je „dobré“ a co dobro.
- Štěstí a smysl (života).
- Tázání po Bohu; víra a náboženství.
- Etika a ekologie.
- Politická etika.
- Faktory stupňující krizi společnosti.
- Byly staré zlaté časy mravnější? (závěrečné diskusní téma)
Probíhá: ZS 2022/2023 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Cílem předmětu je ověřit schopnosti posluchačů při ovládání textových editorů, přípravě prezentací a využívání internetu.
Další informace
- Garant: Ing. David Kubát, Ph.D.
- Rozsah předmětu: 8 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Písemná ročníková práce (klasifikovaný zápočet za seminární práci)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah:
Textový editor (MS Office Word, OpenOffice Writer, LibreOffice Writer, atp.)
- psaní textového dokumentu
- rozdíly mezi lokálními úpravami a globálními styly
- využití stylů, jejich nastavení • práce se záhlavím a zápatím stránky
- odlišení částí dokumentu – tzv. oddílů, různá nastavení stránky, rozdílné záhlaví, zápatí, číslování, atp.
- rozložení stránky, orientace stránky, odsazování textů, okraje stránky
- automatická pole, generování obsahu, atp.
- práce se seznamy
- práce s objekty typu obrázek, tabulka, graf, diagram • zásady psaní textových dokumentů, základní pravidla typografie a citační norma
Tabulkový procesor (MS Office Excel, OpenOffice Calc, LibreOffice Calc, atp.)
- základní seznámení s prostředím tab. procesoru
- vzorce
- funkce (suma, průměr, min, max, …)
- podmíněné formátování
- filtry a třídění
Prezentace (MS Office PowerPoint, OpenOffice Impress, LibreOffice Impress)
- seznámení se s prostředím
- tvoření snímků
- animace a přechody
- spuštění prezentace
- zásady tvorby prezentací
Hardware
- seznámení se se základním hardwarem
- diagnostika problémů a základní dovednosti při řešení problémů (kontrola zapnutí, zapojení kabelů, atp.)
Operační systém
- popis systému Windows, ukázka systému typu Debian, Fedora, Ubuntu, atp.
- základní nastavení o uživatelské jméno a heslo, přidání nového uživatele o nastavení zobrazení o nastavení spořiče, automatického odhlášení
- instalování a odinstalování aplikací
Probíhá: ZS 2022/2023 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Anotace: předmět biologie dítěte seznamuje se zařazením člověka do biologického systému, se základy anatomie, fyziologie, se zásadami první pomoci a s hygienou školního prostředí a se zásadami zdravé výživy. Pozornost je věnována aktuálním problémům vlivu životního prostředí na zdraví člověka, problematice drogových závislostí a výchově k osobní zodpovědnosti za své zdraví.
Vstupní úroveň znalostí: Pro absolvování kurzu se předpokládají vstupní znalosti biologie člověka na úrovni gymnázia. Pro absolventy jiných typů škol (především technických) doporučuji k doplnění vstupních znalostí učebnici: NOVOTNÝ I. ET HRUŠKA M., 1995. Biologie člověka pro gymnázia. Praha: Fortuna.
Učební pomůcky a literatura
RENDEKOVÁ, V., 2005. Somatologie. Liberec: TU v Liberci. RENDEKOVÁ, V., 2004. Základy první pomoci. Liberec: TU v Liberci.
Další informace
- Garant: doc. RNDr. Petr Anděl, CSc.
- Rozsah předmětu: 10 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Písemná závěrečná práce (klasifikovaný zápočet za písemný test)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah:
- a) Člověk jako biologický systém. Základní principy systémového přístupu v biologii. Obecné vlastnosti systémů. Taxonomické zařazení člověka. b) Obecné zásady hygieny.
- a) Struktura systému. Biotické organizační stupně (buňka, tkáně, orgány, orgánové soustavy organismu, populace, společenstvo, ekosystém, biosféra), aplikace na člověka. b) Obecné zásady první pomocí.
- a) Základní stavba organismu. Soustava pohybová a opěrná, kůže. Význam pohybu ve fylogenezi a v životě jedince. b) První pomoc při zlomeninách, popáleninách, poleptání, omrzlinách.
- a) Tok energie a koloběh hmoty v biologickém systému. Termodynamické zákony, entropie, energetická bilance. Trávicí soustava. b) Zásady zdravé výživy u dospělých a u dětí, problematika obezity, první pomoc při celkovém vyčerpání organismu.
- a) Dýchací soustava, hlasové ústrojí, znečistění ovzduší. b) Hygiena dýchání, kouření, chování při smogových situacích, dýchací režim při sportovních výkonech (vysokohorská turistika, potápění). První pomoc při zástavě dechu.
- a) Vylučovací soustava. Vodní bilance organismu. Cizorodé chemické látky v prostředí. b) Zásady příjmu tekutin, pitný režim, obrana organismu proti toxickým látkám, problematika drog. První pomoc při otravách.
- a) Cévní soustava. Integrující funkce cévní soustavy. Krev, složení, funkce. Imunitní systém organismu. Infekční choroby. b) Hygienické zásady ochrany před šířením infekčních chorob. Prevence kardiovaskulárních chorob. První pomoc při krvácení a zástavě srdeční.
- a) Řízení biologických systémů. Tok informací v organismu. Pozitivní a negativní zpětná vazba. Funkce nervové soustavy a soustavy endokrinní při řízení organismu a udržování stálého vnitřního prostředí. Termoregulace. b) První pomoc při selhání řídících mechanismů (šokové stavy, alergie).
- a) Nervová soustava. Stavba a funkce. Principy přenosu nervového vzruchu. Reflexní oblouk, vyšší funkce nervové soustavy. b) Základy duševní hygieny.
- a) Smysly. Způsoby příjmu informací. Zrak, sluch, čich, chuť, hmat. b) Hygiena školního prostředí, osvětlení, teplota, hluková zátěž.
- a) Endokrinní soustava. Stavba a funkce jednotlivých žláz s vnitřní sekrecí. b) Zdraví člověka jako komplexní fyzický a duševní stav.
- a) Vývoj biologických systémů, ontogenese, fylogenese, sukcese. Fylogenetický vývoj člověka. Rozmnožovací soustava. Základy genetiky člověka. b) Pohlavní choroby. Mutageny v životním prostředí (alkoholismus, radioaktivita).
- a) Ontogenetický vývoj člověka od početí do smrti. Specifické rysy jednotlivých vývojových stádií. b) Sexuální výchova z pohledu biologického a společenského.
- a) Aktuální otázky biologie člověka. Transplantace orgánů, genetické inženýrství, regulace porodnosti aj. Biologické, etické a další aspekty. b) Příprava učitele na pobyt v přírodě z hlediska ochrany zdraví žáků (rekapitulace zásad hygieny a první pomoci).
Probíhá: ZS 2022/2023 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
V obecné psychologii se klade důraz na problematiku osobnosti se zvláštním zřetelem k individuálním vlastnostem žáků, na otázky kognitivní složky osobnosti a senzomotorických dovedností, souvisejících s procesem učení. Zároveň si studující osvojují základní poznatky o současných psychologických směrech (kognitivní psychologie, humanistická psychologie).
Učební pomůcky a literatura
VÁGNEROVÁ, M., 2007. Základy obecné psychologie. Liberec: TU v Liberci.
Další informace
- Garant: Mgr. Jiří Motl, Ph.D
- Rozsah předmětu: 10 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 10
- Způsob ukončení: Závěrečný test (písemný test)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah:
- Vymezení základních pojmů obecné psychologie.
- Osobnost – vlastnosti osobnosti.
- Poznávací procesy a jejich vymezení. Jejich význam: zpracování informací, orientace v prostředí.
- Schopnosti a jejich vývoj, intelektové a mimointelektové schopnosti.
- Pozornost a paměť jako předpoklad poznávání.
- Autoregulační procesy a jejich vývoj: emoce, motivace vůle.
Probíhá: ZS 2022/2023 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Studuící se seznamují se základy pedagogiky
Učební pomůcky a literatura
HORÁK, J. a kol., 2001. Základy pedagogiky. Liberec: TU v Liberci.
Další informace
- Garant: doc. PaedDr. Petr Urbánek, Dr.
- Rozsah předmětu: 10 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Ústní zkouška (Předmět je ukončen ústní zkouškou, které předchází zápočet za seminární práci)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah
- Pedagogika jako vědní disciplína, její specifikum, předmět a metody pedagogiky, soustava pedagogických věd, klíčové kategorie pedagogiky. Možnosti výzkumu v oblasti věd o výchově.
- Výchova jako základní kategorie pedagogiky, podstata a struktura výchovy, systémové pojetí výchovy, činitelé ovlivňující výchovný proces.
- Cíle výchovy a jejich struktura. Podmínky výchovy, prostředky a výsledky výchovy.
- Úloha výchovy v sociálním a ekonomickém životě společnosti, dynamika proměn, kontext kultivace osobnosti a profesní přípravy, současná společnost a výchova.
- Vzdělání a vzdělávání. Pojem vzdělání, obsah vzdělávání, druhy vzdělávání. Soudobé tendence vývoje a modernizace vzdělávání, kurikulární reforma. Vzdělávací systém ČR a jeho změny, školský zákon.
- Základní činitelé výchovného procesu – vychovatel a vychovávaný, specifikum vztahu vychovatele a vychovávaného z hlediska cílů výchovy.
- Pedagogická profese a její zvláštnosti v současném dynamickém světě. Autorita učitele a vychovatele, požadavky a podmínky jejich práce. Profesní kompetence, profesní étos.
- Současná škola v systému výchovy. Specifikum školy jako instituce a organizace. Funkce školy, scénáře budoucnosti školy.
- Rodina v systému výchovy, dynamika současného pojetí rodiny (nukleární, polygamní rodina) a její důsledky pro výchovu, funkce rodiny. Spolupráce školy a rodiny a její typologie (výchovný, právní a etický aspekt).
- Dějinný kontext výchovy v závislosti na vývoji společnosti. Proměna české školy a vzdělanosti v kontextu pedagogického myšlení, rozvoje vědy, techniky a výroby, ekonomických a politických paradigmat.
Probíhá: ZS 2022/2023 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Studující se seznamují se základními právními normami, které upravují oblast volnočasové pedagogiky
Učební pomůcky a literatura
HÁJEK, B., KVIZOVÁ, I. 2015. Právní vědomí vychovatele. Liberec: TU v Liberci.
Další informace
- Garant: Mgr. Iva Kvízová
- Rozsah předmětu: 8 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Písemná závěrečná práce (předmět je ukončen klasifikovaným zápočtem za seminární práci)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah
- Právní normy, kterými se řídí život společnosti – Ústava, Úmluva o právech dítěte, Listina lidských práv a svobod, atd. Zákony, vládní nařízení, vyhlášky. Závaznost resortních předpisů.
- Obecné právní povědomí. Občanský zákoník, Správní řízení, Autorský zákon a další zákony a jejich dopad na školská zařízení.
- Školské zákony a další ustanovení závazné pro řídící práci, činnosti s dětmi a výchovu mimo vyučování. Vnitřní a vnější kontrola. Zpřístupňované a citlivé informace.
- Vnitřní řády škol a školských zařízení – jejich struktura, formulace ustanovení, vymahatelnost jejich dodržování, prokazatelné seznámení žáků a jejich zákonných zástupců s jejich zněním. Řízení stížností rodičů, řešení sociálně patologických jevů ve školách a školských zařízeních. 7
- Dokumentace škol a školských zařízení, práce s dokumentací, vypovídací a právní hodnota dokumentace. Požadavky na formální vedení dokumentů (formy a obsah zápisů, podpisy, užívání razítek, archivace, skartační řád atd.).
- Bezpečnostní předpisy vztahující se na činnost
Probíhá: ZS 2022/2023 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Možnosti zařazení ekologické výchovy do praktické i teoretické výuky. Základní principy tvorby programů ekologické výchovy (her, vycházek, výletů, exkurzí). Orientace v ekovýchovných programech, školních ekologických projektech a organizacích, které je nabízejí.
Učební pomůcky a literatura
ANDĚL, P., 2005. Ochrana životního prostředí. 2. opravené vydání. Liberec: TU v Liberci. WINTEROVÁ, L., 2003. Kapitoly z ekologické výchovy. Liberec: TU v Liberci.
Další informace
- Garant: Mgr. Lenka Winterová
- Rozsah předmětu: 8 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Písemná závěrečná práce (předmět je ukončen klasifikovaným zápočtem za výše uvedený písemný test a semestrální práci (popis, realizace a zhodnocení aktivity z ekologické výchovy).)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah
- Základní ekologické pojmy (ekologie, životní prostředí, krajina, ekosystém, společenstvo, populace, jedinec, koloběh látek, tok energie, potravní řetězec, produktivita, homeostáze, biodiverzita, sukcese, klimax, nika, biotop, kompetice, tolerance, adaptace). Složky životního prostředí a zdraví (hluk, vibrace, záření, znečišťující látky ve vodě, v půdě, v potravě, v ovzduší, emise, imise, odpady, toxicita). Vývoj vztahu člověka k životnímu prostředí.
- Ekologická etika, osobní vztah k přírodě, spoluzodpovědnost za životní prostředí, globální x lokální problematika životního prostředí, domácí ekologie, trvale udržitelný rozvoj.
- Didaktika ekologické výchovy.
- Organizace zabývající se ekovýchovou a jejich nabídka (přehled, typy nabízených činností, ukázka programu).
- Školní ekologické projekty, jednorázové, dlouhodobé (příklady, možnosti aplikace). 6. Příprava ekovýchovné hry, vycházky, výletu, exkurze apod.
Probíhá: ZS 2022/2023 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Studující se seznamují se základnímididaktickými principy
Učební pomůcky a literatura
KRATOCHVÍL, M., SOLFRONK, J., URBÁNEK, P., 2002. Základy didaktiky. Liberec: TU v Liberci.
Další informace
- Garant: doc. PaedDr. Petr Urbánek, Dr.
- Rozsah předmětu: 10 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Ústní zkouška (předmět je ukončen testem a ústní zkouškou)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah
- Teorie vyučování pro vychovatele. Vzdělávací teorie.
- Vyučovací proces a jeho analýza.
- Podmínky pro učební činnost žáků, determinanty výuky.
- Vyučovací koncepce.
- Organizační formy vyučování s akcentem na kooperaci a aktivitu žáků.
- Modely alternativních škol.
- Problematika snah o diferenciaci.
- Práce s neprospívajícími a talentovanými žáky.
- Školní hodnocení a zkoušení.
Probíhá: ZS 2022/2023 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Při studiu vývojové psychologie je kladen důraz na pochopení činitelů ontogeneze lidské psychiky a na osvojení věkových zvláštností dětí a dospívajících. Studující budou mít možnost proniknout do základní problematiky vývojové psychologie s ohledem na pozdější využití těchto poznatků v pedagogické praxi.
Učební pomůcky a literatura
VÁGNEROVÁ, M., 1999. Vývojová psychologie - dospívání. Liberec: TU v Liberci.
Další informace
- Garant: Mgr. Jiří Motl, Ph.D
- Rozsah předmětu: 10 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Závěrečný test (písemný test)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Základní témata:
- Vymezení základních pojmů vývojové psychologie. Základní činitelé psychického vývoje.
- Dědičnost a faktory vnějšího prostředí v ontogenezi lidské psychiky.
- Vývoj, zrání a učení – zákonitosti vývojové psychologie.
- Základní vývojové mezníky a vymezení vývojových etap.
- Problematika školního věku s ohledem na školní úspěšnost.
- Adolescence.
Probíhá: ZS 2022/2023 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Studující se seznamují se základními principy metodiky vedení zájmové činnosti.
Učební pomůcky a literatura
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J., 2008. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál.
Další informace
- Garant: Mgr. et Bc. Martin Vejvoda
- Rozsah předmětu: 15 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 2
- Způsob ukončení: Závěrečný test (předmět je ukončen klasifikovaným písemným testem)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah:
- Charakteristika zájmů, jejich vlastnosti, kategorizace. Zájmy a jejich uspokojování jako jeden z prostředků psychohygieny. Ontogenetický vývoj zájmů a jejich respektování při práci s jednotlivými věkovými skupinami. Využití pravidelné organizované zájmové činnosti jako prostředku socializace dítěte. Vytváření sociálních skupin v zájmové činnosti a specifika jejich vedení. Osobnostní předpoklady pedagoga pro vedení zájmové činnosti. Motivace v organizované zájmové činnosti. Navozování a rozvoj kreativity, práce s talenty. Soustava zařízení pro uspokojování zájmových aktivit dětí a mládeže. Spolupráce subjektů organizujících volnočasové aktivity dětí a mládeže. Vnitřní a vnější evaluace vedení zájmových útvarů. Prezentace výsledků zájmových činností veřejnosti. Zájmová činnost jako prevence sociálně-patologických jevů dětí. Zajištění bezpečnosti účastníků zájmových aktivit.
- Trh volného času, školská zařízení a komerční subjekty. Soustava školských zařízení pro naplňování volného času, zařízení pro zájmové vzdělávání, ubytovací a výchovná zařízení, jejich poslání, cíle, cílové skupiny, prostředky. Zásady tvorby školních vzdělávacích programů pro školní družinu, školní klub, domov mládeže, dům dětí a mládeže – obecné požadavky, zohlednění místních specifik každého zařízení (tvorba a rozbor konkrétních dokumentů). Požadavky na vedení pedagogické dokumentace. Zdroje financování – místní, regionální, grantová řízení, sponzorské dary.
Probíhá: ZS 2022/2023 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Studující se seznamují se základními principy vedení výtvarné činnosti
Učební pomůcky a literatura
BABYRÁDOVÁ, H., 2005. Výtvarná dílna. Praha: TRITON. CIKÁNOVÁ, K., 1966. Objevujte s námi. Praha: Aventinum. CIKÁNOVÁ, K., 1993. Malujte s námi. Praha: Aventinum. CIKÁNOVÁ, K. Kreslete s námi. Praha: Aventinum. HAZUKOVÁ. H.; ŠAMŠULA, P., 1994. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: PedF UK. HORÁČEK, R., 1998. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: CERM. ROESELOVÁ, V., 2000. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. ROESELOVÁ, V., 1966. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. ROESELOVÁ, V., 2000. Proudy ve VV. Praha: Sarah. SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; ELIÁŠOVÁ, S., 2007. Dívej se, tvoř a povídej!. Praha: Portál. UŽDIL, J., 2002. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: Portál.
Další informace
- Garant: PhDr. Hana Valešová, Ph.D.
- Rozsah předmětu: 7 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Písemná ročníková práce (povinná část je ukončena zápočtem za aktivní účast, volitelná klasifikovaným zápočtem za výtvarné práce)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah:
Povinná část: Výtvarné činnosti – proces růstu osobnosti. Výtvarné vzdělávání z historické a současné perspektivy. Výtvarná výchova v kontextu výtvarného umění. Plánování výtvarných činností v souladu s aktuálním pojetím a trendy výtvarného vzdělávání. Zprostředkování umění ve výtvarných a volnočasových aktivitách. Dětský výtvarný projev a jeho charakteristické znaky. Metodika přípravy výtvarných aktivit. Orientace v odborné terminologii.
Volitelná metodika zájmové činnosti: (Výuka probíhá formou třídenního kurzu.) Praktická aplikace teoretických poznatků v přípravě, realizaci a reflexi výtvarných činností. Nové přístupy a experimentování v kresbě, malbě, grafice, prostorovém vytváření, akční a objektové tvorbě. Důraz na hledání a objevování nových možností vizuálně obrazného vyjádření – rozvoj vlastních tvůrčích dovedností. Metodika práce s námětem, výtvarnými technikami a prostředky.
Probíhá: ZS 2022/2023 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Studující se seznamují se základními proncipy vedení hudební výchovy
Učební pomůcky a literatura
PROKEŠ, Z., 1999. Základy hudební nauky. Liberec: TU v Liberci. KOUCKÝ, J., 2002. Vývoj evropského hudebního myšlení a jeho využití v hodinách HV. CD ROM. Liberec: TU v Liberci. KOUCKÝ, J., 2002. Poslechové činnosti v hodinách HV I. a II. CD ROM. Liberec: TU v Liberci.
Další informace
- Garant: MgA. Zuzana Bubeníčková
- Rozsah předmětu: 7 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Písemná ročníková práce (zápočet je udělen za aktivní účast na výuce)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Povinná část: Charakteristika a specifické zvláštnosti hudebně-výchovného procesu. Analýza psychologických předpokladů hudebního rozvoje mládeže. Obecná charakteristika jednotlivých hudebních činností a jejich vzájemné propojení. Organizační formy práce a metody osvojování základních hudebních dovedností a návyků. Význam estetického působení a prožívání jako součást rozvoje osobnosti (souvislost s jinými druhy umění). Tvůrčí aktivity skupinové a individuální, péče o rozvoj talentovaných jedinců, využití volného času. Praktické ukázky kolektivních činností a her.
Volitelná metodika zájmové činnosti: Metody osvojování základních hudebních dovedností a návyků.
Základní témata:
- Soubor hudebních činností: obecná charakteristika, metodické postupy
- Pěvecké činnosti a jejich význam: vytváření základních pěveckých návyků, metodika osvojování písní v různých věkových skupinách, způsoby nácviku vícehlasu, výběr písňového repertoáru pro různé věkové kategorie, stavba hlasového ústrojí, způsob fonace, zásady hlasové hygieny dětí a pedagogů, hlasové poruchy a choroby hlasového ústrojí
- Poslechové a pohybové činnosti: formy poslechu v jednotlivých věkových skupinách, způsoby práce s poslechovou skladbou, možnosti pohybového vyjádření v jednotlivých věkových skupinách, výběr vhodných poslechových skladeb se zaměřením na různé druhy aktivit
- Instrumentální činnosti: hra na tělo a její využití, Orffův instrumentář, metodika vedení instrumentálního kolektivu, základy dirigování
Probíhá: ZS 2022/2023 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
studující se seznamují se základními principy vedení tělesné výchovy
Učební pomůcky a literatura
BURSOVÁ, M., 2005. Kompenzační cvičení: uvolňovací, protahovací, posilovací. Praha: Grada. DVOŘÁKOVÁ, H., 1995. Cvičíme a hrajeme si. Olomouc: Hanex. 80-85783-07-X. DVOŘÁKOVÁ, H., 2000. Didaktika TV nejmenších dětí a dětí s hendikepy. Praha: UK – PF. KAPLAN, A., BARTŮNĚK, D., NEUMAN, J., 2004. Skáčeme, běháme a hrajeme si na hřišti i pod střechou. Praha: Portál. MAZAL, F., 2000. Pohybové hry a hraní. 1. vyd. Olomouc: Hanex. MUŽÍK, V., KREJČÍ, M., 1997. Tělesná výchova a zdraví. 1. vyd. Olomouc: Hanex. ISBN 80-85783-17-7. NEUMAN a kol., 2005. Turistika a sporty v přírodě. Praha: Portál. TŮMA, M., TKADLEC, J., 2004. Hry s míčem pro děti. Praha: Grada. ZEMÁNKOVÁ, M., 1998. Pohyb nad zlato. 1. vyd. Olomouc: Hanex. ISBN 80-85783. ZIMMEROVÁ, M., 2001. Netradiční sportovní činnosti. Praha: Portál.
Další informace
- Garant: Mgr. Helena Rjabcová
- Rozsah předmětu: 7 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Písemná ročníková práce (zápočet za aktivní účast)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah: Studující získají teoretické znalosti a praktické dovednosti nezbytné pro organizaci a vedení mimoškolních pohybových aktivit. Obsah výuky je přizpůsoben věkové kategorii mládeže, se kterou skupina studujících běžně pracuje. Jedná se jak o činnosti prováděné v přírodním prostředí, tak i v tělocvičně nebo ve třídě. Studenti se seznámí s možnostmi rozvoje základní motoriky prostřednictvím regeneračních cvičení a psychomotoriky (případně i s možnostmi využití prvků kineziologie). Zároveň získají přehled drobných pohybových her rozvíjejících motorické schopnosti a pohybovou tvořivost a seznámí se s některou z méně rozšířených sportovních her vhodnou pro příslušnou věkovou kategorii.
Probíhá: ZS 2022/2023 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Studující se seznamují se základními principy vedení dramatické výchovy
Učební pomůcky a literatura
BUDÍNSKÁ, H., 1992. Hry pro šest smyslů. Praha: Gamma. MACHKOVÁ, E., 1992. Metodika dramatické výchovy. Praha: Artama. MACHKOVÁ, E., 2007. Jak se učí dramatická výchova. Praha, AMU. VALENTA, J., 1997. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom. VALENTA, J., 2008. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1865-1. VIEHOFFOVÁ, H. Š., REUYSOVÁ, E., 1996. Jak s dětmi trávit volný čas. Praha: Portál.
Další informace
- Garant: Mgr. Hana Zahradníková
- Rozsah předmětu: 7 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Písemná ročníková práce (povinná část je ukončena zápočtem za aktivní účast, volitelná klasifikovaným zápočtem za práci během semináře)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah:
Povinná část: Teorie dramatické a osobnostní výchovy, charakteristika, obsah a cíle dramatické výchovy, základní metody a způsoby práce, uspořádání lekce, řídící role pedagoga, příprava a plánování práce, prostředí, podmínky a organizace, projektová metoda, praktické semináře ve skupinách. Ukázky některých her a cvičení.
Volitelná metodika zájmové činnosti: (Výuka probíhá formou třídenního kurzu v plenéru.) Úvodní část dramatické lekce, dramatické hry na rozvoj smyslového vnímání, pohyb a pantomima, kontakt, nonverbální komunikace a skupinová citlivost, dramatické hry na rozvoj plynulosti řeči a slovní komunikace, tvořivost, improvizace s dějem, pomocná cvičení, praktická příprava lekce dramatické výchovy pro věkovou skupinu, se kterou posluchači pracují, návrhy využití projektové metody. Interakční hry, možnosti využití dramatické výchovy v enviromentálních hrách. Konzultace tématu závěrečné práce z dramatické výchovy.
Probíhá: ZS 2022/2023 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Cílem odborného semináře je metodika psaní závěrečné práce a následné konzultace v průběhu psaní práce. Seminář zajišťují vyučující stěžejních předmětů, kteří práce vedou.
Další informace
- Garant: Ing. et Mgr. Kateřina Majdiaková, Ph.D.
- Rozsah předmětu: 7 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 2
- Způsob ukončení: Kolokvium (zápočet za aktivní účast)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah:
1. část: Informace o závěrečné práci: výběr témat, struktura a forma práce, bibliografické citace
2. část: Individuální konzultace k závěrečným pracím a diskuse.
Probíhá: ZS 2022/2023 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Kurz je koncipován jako teoreticko-praktický. Jeho cílem je uvést studenty do problematiky komunikace, a to
- v oblasti získání poznatků o oboru
- v oblasti získání elementárních praktických dovedností pro práci učitele.
Učební pomůcky a literatura
EXNEROVÁ, S., 2008. Komunikační dovednosti. Otázky a odpovědi. Liberec: TU v Liberci.
Další informace
- Garant: PhDr. Stanislava Exnerová
- Rozsah předmětu: 15 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 2
- Způsob ukončení: Písemná ročníková práce (zápočet za aktivní účast na výuce a vyhovující prezentaci zadaného úkolu)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah
- Vymezení sociální komunikace a charakteristika jejích předpokladů.
- Komunikační schopnost jako schopnost zohlednit kontext.
- Komunikační schopnost jako součást emoční inteligence.
- Vztahy jako významná složka sociální komunikace.
- Charakteristiky zdravé komunikace.
- Komunikační bariéry a komunikace patologická.
- Konflikt, zvládání konfliktu, asertivní dovednosti.
- Neverbální komunikace a využití znalostí o ní pro vhodnou sebeprezentaci a vnímání druhých.
- Verbální komunikace, schopnost efektivně naslouchat a verbálně komunikovat v duchu zdravé komunikace.
- Specifika komunikace ve škole.
- Prezentační dovednosti.
- Prezentace k zadaným tématům: srozumitelnost, kladení otázek, kritika, pochvala, asertivní techniky, dospělá komunikace (TA), konflikt aj.
ZS 2023/2024
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
V obecné psychologii se klade důraz na problematiku osobnosti se zvláštním zřetelem k individuálním vlastnostem žáků, na otázky kognitivní složky osobnosti a senzomotorických dovedností, souvisejících s procesem učení. Zároveň si studující osvojují základní poznatky o současných psychologických směrech (kognitivní psychologie, humanistická psychologie).
Učební pomůcky a literatura
Povinná a distanční literatura: KUTÍNOVÁ, Z. - WIEDENOVÁ, M. Úvod do psychologie pedagogické a sociální. Liberec: TU v Liberci 2002. WIEDENOVÁ, M. Komunikativní dovednosti a řešení konfliktních situací. Liberec: TU v Liberci 2002. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie - dospívání. Liberec: TU v Liberci 1999. VÁGNEROVÁ, M. Základy obecné psychologie. Liberec: TU v Liberci 2007. Doporučená literatura: DAINOWOVÁ, S. Jak přežít dospívání svých dětí. Praha: Portál, 2000. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2014. KLUSÁK, P. – DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie. Olomouc: UP, 1999. MATĚJČEK, Z. – DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada, 2002. ŘÍČAN, P. Psychologie – příručka pro studenty. Praha: Portál, 2013. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémových dětí a mládeže. Liberec: TU v Liberci, 2000. VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2004 VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2015.
Další informace
- Garant: Mgr. Oto Dymokurský
- Rozsah předmětu: 10 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 10
- Způsob ukončení: Závěrečný test (písemný test)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Základní témata:
- Vymezení základních pojmů obecné psychologie.
- Osobnost – vlastnosti osobnosti.
- Poznávací procesy a jejich vymezení. Jejich význam: zpracování informací, orientace v prostředí.
- Schopnosti a jejich vývoj, intelektové a mimointelektové schopnosti.
- Pozornost a paměť jako předpoklad poznávání.
- Autoregulační procesy a jejich vývoj: emoce, motivace vůle.
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Studující se seznamují se základními principy pedagogiky volného času
Učební pomůcky a literatura
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J., 2008. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál.
Další informace
- Garant: Mgr. et Bc. Martin Vejvoda
- Rozsah předmětu: 16 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 2
- Způsob ukončení: Závěrečný test (písemný test)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah:
- Pojmy výchova mimo vyučování a výchova ve volném čase. Funkce výchovy mimo vyučování. Požadavky na výchovu mimo vyučování ve volném čase. Obsah výchovy mimo vyučování – struktura a charakteristika činností, okruhy aktivit. Přehled a činnost školských zařízení pro zájmové vzdělávání a školských výchovných a ubytovacích zařízení.
- Pedagogika volného času jako vědní obor, základní pojmy. Volný čas, teoretické aspekty volného času. Volný čas dětí a mládeže. Pedagogické ovlivňování volného času. Volný čas a životní styl. Zvláštnosti učení ve volném čase. Psychohygiena a výchova ve volném čase. Vztahy a komunikace při výchově ve volném čase. Osobnost pedagoga volného času – vychovatele a jeho profesní příprava. Současné trendy a problémy při výchově ve volném čase
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Studující se seznamují se specifiky spojenými s vývoovým obdobím adolescence
Učební pomůcky a literatura
BENDL, S., 2003. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV. ČEDÍK, M., ŠTROSSOVÁ, H., 2008. Participace rodičů na intervenci žáků s poruchami emocí a chování v komunitním systému. In Sborník z konference s mezinárodní účastí – Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Brno: Paido. S. 102. ČERNÍKOVÁ, V., 2003. Prekriminalita dětí a kriminalita mladistvých, kterým byla uložena ochranná opatření. Praha: Policejní akademie ČR. DOLEŽALOVÁ, E., 2004. Hry na dětské tábory. Praha: Grada. HÁJKOVÁ, V., 2005. Integrativní pedagogika. Praha: Institut pedagogickopsychologického poradenství ČR. HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ, M., 2008. Praktická supervize. Praha: Galén. HAWKINS, P., SHOHET, R., 2004. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál. HIEKSON, A., 2000. Dramatické a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál. CHVÁLA, V., TRAPKOVÁ, L., 2008. Rodinná terapie a teorie jin-jangu. Praha: Portál. LANIADO, N., 2004. Máte neklidné dítě? Praha: Portál. MACEK, P., 2003. Adolescence. Praha: Portál. ISBN: 80-7178-747-7. MICHALOVÁ, Z., 2004. Analýza dílčích aspektů specifických poruch. Praha: UK. ŠIMANOVSKÝ, Z., ŠIMANOVSKÁ, B., 2005. Hry pro rozvoj zdravé osobnosti. Praha: Portál. TRAPKOVÁ, L., CHVÁLA, V., 2004. Rodinná terapie psychosomatických poruch. Praha: Portál. VOJTOVÁ, V., 2004. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MU. VOJTOVÁ, V., 2008. Úvod do etopedie. Brno: Paido.
Další informace
- Garant: PhDr. Miloslav Čedík
- Rozsah předmětu: 15 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 2
- Způsob ukončení: Kolokvium (klasifikovaný zápočet za aktivní účast a absolvování a adekvátní zvládnutí samostatného výstupu.)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah:
- Dílčí pojetí adolescence; psychologické, pedagogické a sociální charakteristiky;
- Vývojové změny v adolescenci
- Nárůst problémového a rizikového chování u adolescentů od počátku 90. let 20. století a etiologie, některé jeho projevy; analýza dílčích rizik
- Příklady jednotlivých forem problémového chování, nástin možné prevence a intervence, delikventní chování, kriminalita, závislostní chování, rizikové sexuální chování, poruchy příjmu potravy, poruchy vztahu k vlastnímu já
- Hodnotová orientace a výkonová motivace adolescentů
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Studující s seznamují s principy realizace a propagace kulturních a sportovních akcí
Učební pomůcky a literatura
DĚDKOVÁ, J. - HONZÁKOVÁ, I. Základy marketingu. Liberec: TU v Liberci 2001. ISBN 80-7083-530-3.
Další informace
- Garant: Ing. Jaroslava Syrovátková
- Rozsah předmětu: 15 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 2
- Způsob ukončení: Písemná ročníková práce (klasifikovaný zápočet za případovou studii)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah:
- Příprava kulturních a sportovních akcí a výstav: management v přípravě kulturních a sportovních akcí a výstav, role manažera, funkce a činnosti manažera kulturních a sportovních akcí a výstav, strategie plánování v podmínkách kulturních a sportovních akcí a výstav, strategický postup při realizaci kulturních a sportovních akcí a výstav, marketing a kulturní a sportovní akce a výstavy, formy sponzorování kulturních, sportovních akcí a výstav, nabídka pro sponzora (sponzorský balíček, sponzorská smlouva), sponzorování a daně, sportovní reklama – vymezení pojmu, druhy, funkce Analýza jednotlivých druhů sportovní reklamy, sportovní reklama – vymezení pojmu, druhy, funkce Analýza jednotlivých druhů sportovní reklamy, sponzorování a daně Případová studie: tvorba itineráře kulturní akce
- Propagace a medializace akcí Komunikační strategie – komunikační mix, reklama – pojem, funkce, formy, proces reklamní kampaně, stanovení rozpočtu, reklamní zpráva, reklamní média, vztah reklamy a etiky, právo v reklamě, reklamní kampaň, reklamní agentury, mediální agentury, mediální strategie, reklama v televizi, radiu, tisku, venkovní reklama a ostatní formy reklamy. Podpora prodeje – pojem, spotřebitelská podpora, obchodní podpora, firemní propagace. Osobní prodej – pojem, fáze prodeje. Public relations – pojem, druhy, sponzoring. Direct marketing – pojem, hlavní nástroje. Výhody a nevýhody konkrétních typů propagace a medializace akcí. Případová studie – výběr vhodného druhu propagace sportovní akce, tvorba tiskové zprávy. Zpracování a prezentace organizačního a finančního zajištění vybrané sportovní nebo kulturní akce
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Výcvik je cílen na problematiku školního násilí, především šikany – její identifikaci, práci se třídou i jedinci a především možnosti prevence tohoto problémového chování. Interaktivní formou jsou probrány základní formy, etiologie, projevy. Děti ohrožené násilím i děti ohrožující. Zvýrazněna je souvislost s klimatem třídy, možnosti a limity práce pedagoga. Praktické nácviky v malých skupinkách ilustrují jednotlivé kroky, proto je nutná aktivní účast frekventantů.
Učební pomůcky a literatura
JANOŠOVÁ, P., 2011. Šikana a vyčleňování žáků na ZŠ. Liberec. TU v Liberci. ISBN 978-80-7372-780-2
Další informace
- Garant: Mgr. Petr Šolc
- Rozsah předmětu: 15 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 2
- Způsob ukončení: Závěrečný test (klasifikovaný zápočet za aktivní účast a písemný test)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah
- Šíkana a jeí fáze
- Prevence šikany
- řešení šikany
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Studující si dle svého zájmu volí metodiku výtvarné, hudební nebo dramatické výchovy
Další informace
- Garant: Ing. et Mgr. Kateřina Majdiaková, Ph.D.
- Rozsah předmětu: 30 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 3
- Způsob ukončení: Písemná ročníková práce (zápočet za aktivní účast)
- Místo konání: Liberec
Struktura
viz. jednolitvé metodiky zájmových činností
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Studující se seznamují s principy výchovně vzdělávacího procesu
Učební pomůcky a literatura
HORÁK, J. a kol., 2001. Základy pedagogiky. Liberec: TU v Liberci.
Další informace
- Garant: doc. PaedDr. Petr Urbánek, Dr.
- Rozsah předmětu: 10 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Písemná ročníková práce (předmět je ukončen zápočtem za seminární práci)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Výchovně vzdělávací proces jako jednota vzdělávacího a výchovného působení. Specifika výchovně vzdělávacího procesu v oblasti vychovatelství. Vychovatel jako zdroj a jako facilitátor ve výchovně vzdělávacím procesu. Přímé a nepřímé výchovně vzdělávací působení. Výhody a nevýhody přímého výchovně vzdělávacího působení. Možnosti nepřímého výchovně vzdělávacího působení a současná kurikulární reforma. Individuální a sociální stránka výchovně vzdělávacího procesu. Složky výchovně vzdělávacího procesu a jejich vzájemné vztahy.
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Pedagogická psychologie obsahuje analýzu všech základních otázek psychologie vyučování a výchovy. Vybrané kapitoly ze sociální psychologie a psychologie práce se týkají sociálně psychologických otázek malých skupin, psychologických aspektů kolektivních zařízení a problematiky interakce vychovatel – žák.
Učební pomůcky a literatura
KUTÍNOVÁ, Z., WIEDENOVÁ, M., 2002. Úvod do psychologie pedagogické a sociální. Liberec: TU v Liberci. WIEDENOVÁ, M., 2002. Komunikativní dovednosti a řešení konfliktních situací. Liberec: TU v Liberci. VÁGNEROVÁ, M., 1999. Vývojová psychologie - dospívání. Liberec: TU v Liberci. VÁGNEROVÁ, M., 2007. Základy obecné psychologie. Liberec: TU v Liberci.
Další informace
- Garant: PhDr. Vladimír Píša
- Rozsah předmětu: 10 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 1
- Způsob ukončení: Závěrečný test (písemný test)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah:1. Předmět, úkoly a metody pedagogické psychologie.2. Základní problematika učení ve výchovně-vzdělávacím procesu.3. Motivační činitelé při vyučování.4. Komunikace v procesu interakce.5. Socializace – sociální učení.6. Aktuální problémy výchovně-vzdělávacího procesu.
Probíhá: ZS 2023/2024 | Cena: Zdarma |
Charakteristika
Cíle praxe: Seznámení se s činností školských zařízení pro zájmové vzdělávání a školských výchovných a ubytovacích zařízení, event. vybraných dalších subjektů pro výchovu ve volném čase. Uplatnění pedagogicko-psychologických vědomostí a příslušných dovedností při přímé práci s dětmi, mládeží.
Další informace
- Garant: PhDr. Jiřina Pávková
- Rozsah předmětu: 25 vyučovacích hodin
- Počet lekcí: 25
- Způsob ukončení: Písemná ročníková práce (klasifikovaný zápočet za aktivní účast a odevzdání potřebných dokumentů)
- Místo konání: Liberec
Struktura
Obsah a průběh praxe:
Praxe má dvě části, první formou hospitace v rozsahu 25 hodin je povinná pro všechny studující, druhá v rozsahu min. 20 hodin zahrnuje přímou práci s dětmi a je povinná pro studující, kteří nepracují v oboru.
Hospitace ve výchovných zařízeních (zařízení 1.1 – 1.3 jsou povinná)
- Školní družina nebo školní klub (min. v rozsahu jedné denní služby vychovatele)
- Středisko volného času (dům dětí a mládeže nebo stanice zájmových činností (min. v rozsahu jedné denní služby vychovatele)
- Domov mládeže nebo škola v přírodě, event. internát nebo zařízení pro ústavní a ochrannou péči (min. v rozsahu jedné denní služby vychovatele)
Možno zvolit i vybraný subjekt mimo rezort školství (sdružení dětí a mládeže, občanská sdružení, tělovýchovné organizace, zařízení pro místní kulturu, zařízení církví a náboženských společenství apod.)
Průběh hospitace (co sledovat)
- pozorování podmínek zařízení (prostory, materiální vybavení, personální zajištění)
- rozhovory s pedagogickými pracovníky, event. s řediteli škol či zařízení
- přehled o pedagogické dokumentaci a platných právních normách
- charakteristika dětské skupiny - způsoby řízení (zřizovatel, plánování, organizace, hodnocení činnosti)
- pozorování výchovně-vzdělávací činnosti, přímé výchovné práce
- vypracování záznamu o pozorování
- rozbor a hodnocení průběhu výchovně-vzdělávací činnosti společně s příslušným pedagogickým pracovníkem
Poznámka: Hospitace při přímé práci s dětmi musí postihnout práci pedagoga v plném rozsahu, tedy přibližně v rozsahu denní služby (např. ve ŠD od převzetí dětí do ukončení denního provozu…).
Záznamy o pozorování výchovně-vzdělávací činnosti obsahují tyto údaje:
- druh činnosti a téma - výchovně-vzdělávací cíl (cíle)
- počet dětí, věková kategorie
- časové trvání, materiální zajištění
- metodický postup v bodech, fáze přípravná, realizační, hodnotící
Vlastní výstupy – přímá samostatná práce s dětmi (mládeží) – 20 hodin
Tato část praxe se týká pouze posluchačů bez pedagogické praxe, kteří kromě již uvedených hospitací uskuteční i vlastní výstupy. Volba zařízení:
- školní družina nebo školní klub
- středisko volného času
- domov mládeže nebo škola v přírodě (studující uskuteční tři výstupy alespoň ve dvou odlišných typech zařízení)
Průběh praxe: Posluchač vypracuje písemnou přípravu na výchovnou činnost. Přípravu předem konzultuje s pedagogem, u kterého se praxe uskutečňuje. Po výstupu proběhne rozbor a hodnocení. Písemné přípravy, záznam o rozboru a hodnocení výstupu pedagogem, který praxi vedl, posluchač odevzdá jako podklad pro udělení klasifikovaného zápočtu. Hodnocení výstupu je slovní. Příprava musí obsahovat stejné údaje jako záznamy o pozorování (viz výše). Je nutno uvést i název zařízení a základní údaje o něm.
Organizační zajištění praxe: Zařízení, ve kterých praxe proběhne, může posluchač zvolit podle nabídky v místě bydliště nebo může požádat o zprostředkování praxe CDV. Podmínkou je, aby pedagog, u kterého se praxe uskuteční, byl plně kvalifikovaný a měl alespoň 5 let pedagogické praxe. O vykonání praxe požádá posluchač ředitele školy nebo zařízení na základě potvrzení TU v Liberci (formou žádosti o umožnění praxe v rámci studia).
Požadavky k zápočtu: Při závěrečném semináři studující předloží:
- Zápisy o hospitacích v určených výchovných či jiných zařízeních, charakteristika zařízení.
- Potvrzení zaměstnavatele o výkonu pedagogické práce, nebo
- přípravy na přímou výchovnou činnost se záznamem rozboru a slovním hodnocením pedagoga, který praxi vedl. Hodnocení zahrnuje zejména údaje o splnění či nesplnění stanovených cílů, vhodnosti volby pedagogických prostředků, motivaci dětí, vztahu k dětem, celkovém ovzduší pro výchovné činnosti, respektování požadavků na výchovu mimo vyučování apod.