Autorská tvorba 2
Probíhá: ZS 2025/2026 | Price: 1 000,00 Kč (Increased price 1 900,00 Kč) |
Annotation
Cíl výuky
Předmět navazuje na loňskou Autorskou tvorbu, není však určený pouze pro její absol-venty, ale pro všechny zájemce o psanou autorskou tvorbu a rozvíjení vlastní fantazie. V průběhu semestru se účastníci seznámí s různými žánry textů, se kterými se nejprve set-kají teoreticky a potom si vše vyzkoušejí prakticky. Zkušenosti v psaní nejsou zásadní, důležitá je chuť tvořit a rozvíjet se. Cílem výuky je kromě vlastní praktické práce také nau-čit se hledat kvality ve svých i cizích textech, dávat zpětnou vazbu ostatním účastníkům k jejich tvorbě. V neposlední řadě má každý student díky pestrosti náplně předmětu možnost reflektovat sám u sebe své autorské směřování; zjistit, který styl tvorby mu vyhovuje a která cesta naopak není tou pravou.
Metody výuky:
Výuka se skládá z teoretické, výkladové části, která bude každý týden zaměřená na jiné téma z oblasti tvůrčího psaní. Ale i tato teoretická část je koncipovaná se zřetelem k prak-tickému využití získaných informací (např. současné možnosti uplatnění vlastních textů). V průběhu hodin se účastníci budou věnovat praktickému psaní (vždy jiného druhu textu) a poté i reflexi ostatních textů. Na závěr lekce dostanou vždy malý úkol, který si vypracují přes týden doma a pak odešlou ostatním k nahlédnutí.
Structure
Témata:
- týden: „Poslyšte píseň o krutým mordu...“ Kramářská píseň u nás. Jednoduchá epická poezie pro široké lidové vrstvy, doplněné obrázky nebo ilustrativním divadlem, nejčastěji zpívaná nebo rytmicky deklamovaná. Náměty takových písní. Detektivní, napínavé příběhy, duchařská témata, krváky. Typické prvky, klišé žánru. Praktický úkol: Vlastní „odrhovačka“.
- týden: Přísloví. Bohatství jazyka a jeho rčení a přísloví. Kde je lze využít v literatuře? Pohádky, bajky. Didaktický a nedidaktický přístup. Ezop, James Thurber, Čapek, Žáček,… Praktický úkol: Vlastní bajka s ponaučením.
- týden: Leporelo. Opomíjený druh literatury pro nejmenší děti. Autoři textů leporel. Kvalita a nekvalita. Veršované, prozaické, edukativní. Praktický úkol: Vymyslet si leporelo na 16 stran dle vlastního výběru.
- týden: Cestovatelský sloupek. Tradice cestovatelských románů. Marco Polo. Karel Čapek. Ladislav Zibura, Martina Trchová. Proč psát o svých cestách? Co čtenáře baví? Praktický úkol: Povídka o tom, co se mi stalo na cestách.
- týden: Námořnická odrhovačka. Pirátské písně. Skutečná událost, rytmizace pracovní čin-nosti, hrůzyplné zážitky, slavné vítězství, nahánění strachu protivníkovi (srov. chorály např. husitské, nebo sportovní). Praktický úkol: Pirátská nebo opěvná píseň.
- týden: Komiksové stripy. Komiksová tvorba pro děti, mládež a pro dospělé. V časopisech, Čtyřlístek, Rychlé šípy, Prašina, v novinách vtipy, knihy - román v obrazech (Maus, Sága, Gaiman, letošní nejkrásnější kniha - Winton nebyl sám). Anglický typ humoru stejných tří obrázků + jiný text (Ždibřich). Praktický úkol: Zkusit vymyslet glosu na daný obrázkový komiks.
- týden: Hrátky s češtinou - povídka od jednoho písmene (Kryl), povídka na jednoslabičná slova (Werich - Muž, pes…), 54 slov. Mantinely vytvoření vlastního textu, které mohou vést k větší práci fantazie. Praktický úkol: Jednoslabičná povídka.
- týden: Námět dobrodružné knihy s mladým hrdinou. Postavy, děj - co se opakuje/osvědčuje. Rowlingová, Tolkien…současné variace. Osnova, syžet. Praktický úkol: Vymyslet osnovu napínavé knihy pro teenagery.
- týden: „PR“ aneb jak napsat nudnou věc zábavně. Možnosti sociálních sítí. Tajemství první věty. Práce reklamních firem. Fungující reklama, co je zábavné? Praktický úkol: Recept jako (horor, sportovní utkání…).
- týden: Absolutní rým. Hledání dokonalosti veršů (Plíhal, Svěrák, Frynta, Vodňanský…). Slovní hříčky. Souzvuky o více významech. Praktický úkol: Báseň, založená na slovní hříčce.
- týden: „Bez nádechu“. Psaní bez osnovy a struktury. Asociační řetězec ve větách. Průpravná cvičení z tvůrčího psaní. Kerouac - Na cestě. Praktický úkol: Zkusit psát asociačně, intuitivně – povídka.
- týden: Hodnocení vlastních textů. Kam směřovat dál? Co mě osobně baví? Kde všude se dají texty uplatnit kromě knižního trhu? Soutěže. Webové stránky. Diskusní fóra.